Перейти до вмісту

Нормативно-правова база щодо організації та проведення атестації педагогічних працівників

Базовими документами, які регламентують роботу педагогічного працівника ліцею в міжатестаційний період і процедуру проведення атестації, є:

Діяльність педагога в міжатестаційний період має бути спрямована на розвиток та вдосконалення загальних і професійних компетентностей для реалізації кожної трудової функції, визначених Професійними стандартами. 

Слід звернути увагу, що наказом МОН від 29.08.2024 № 1225 затверджено новий професійний стандарт «Вчитель закладу загальної середньої освіти». Зокрема цей документ містить розширений опис пяти трудових функцій, який включає такі складові:

  • компетентності;
  • знання;
  • уміння та навички;
  • комунікація;
  • відповідальність і автономія.

Профстандарт використовується для розробки посадових інструкцій та оцінювання професійної діяльності педагогічних працівників.

Підвищення кваліфікації є необхідною умовою атестації й проводиться в міжатестаційний період відповідно до законодавства. Порядком підвищення кваліфікації педагогічних та науков-педагогічних працівників встановлено таку періодичність та мінімальний загальний обсяг підвищення кваліфікації впродовж п’яти років для педагогів:

  • закладів загальної середньої та фахової передвищої освіти – щороку. Мінімальний обсяг – 150 годин (5 кредитів ЄКТС);

До загального обсягу включаються всі години підвищення кваліфікації незалежно від суб’єкта підвищення кваліфікації, виду, форми чи напряму. 

Згідно з нормативними документами педагогам гарантується вільний вибір установ та організацій, що здійснюють підвищення кваліфікації та перепідготовку педагогічних працівників. Залежно від власних потреб і побажань, педагоги можуть обирати зручний формат підвищення кваліфікації.

Відповідно до ст. 51 Закону України «Про повну загальну середню освіту» обов’язковими напрямами підвищення кваліфікації педагогічних працівників шкіл є:

  • робота з учнями з особливими освітніми потребами;
  • надання психологічної підтримки учасникам освітнього процесу. 

Кількість годин за кожним із цих напрямів має становити не менше 10 % від загального обсягу підвищення кваліфікації за п’ять років.

Для підтвердження підвищення кваліфікації педагог має: 

  • протягом одного місяця після завершення навчання подати до педагогічної ради закладу освіти клопотання про визнання результатів підвищення кваліфікації та відповідний документ;
  • не пізніше 25 грудня проінформувати керівника закладу освіти про стан проходження ним підвищення кваліфікації у поточному році з додаванням копій отриманих документів (відповідна інформація зберігається в особовій справі працівника).

Окремі види діяльності педагогічних працівників (участь у програмах академічної мобільності, наукове стажування, самоосвіта, здобуття наукового ступеня, вищої освіти) можуть бути визнані педагогічною радою як підвищення кваліфікації відповідно до Порядку.