Нормативно-правова база щодо організації та проведення атестації педагогічних працівників
Базовими документами, які регламентують роботу педагогічного працівника ліцею в міжатестаційний період і процедуру проведення атестації, є:
- Закони України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту»;
- наказ МОН від 09.09.2022 № 805 «Про затвердження Положення про атестацію педагогічних працівників»;
- Постанова Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 №800 «Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників» .
Діяльність педагога в міжатестаційний період має бути спрямована на розвиток та вдосконалення загальних і професійних компетентностей для реалізації кожної трудової функції, визначених Професійними стандартами.
Слід звернути увагу, що наказом МОН від 29.08.2024 № 1225 затверджено новий професійний стандарт «Вчитель закладу загальної середньої освіти». Зокрема цей документ містить розширений опис пяти трудових функцій, який включає такі складові:
- компетентності;
- знання;
- уміння та навички;
- комунікація;
- відповідальність і автономія.
Профстандарт використовується для розробки посадових інструкцій та оцінювання професійної діяльності педагогічних працівників.
Підвищення кваліфікації є необхідною умовою атестації й проводиться в міжатестаційний період відповідно до законодавства. Порядком підвищення кваліфікації педагогічних та науков-педагогічних працівників встановлено таку періодичність та мінімальний загальний обсяг підвищення кваліфікації впродовж п’яти років для педагогів:
- закладів загальної середньої та фахової передвищої освіти – щороку. Мінімальний обсяг – 150 годин (5 кредитів ЄКТС);
До загального обсягу включаються всі години підвищення кваліфікації незалежно від суб’єкта підвищення кваліфікації, виду, форми чи напряму.
Згідно з нормативними документами педагогам гарантується вільний вибір установ та організацій, що здійснюють підвищення кваліфікації та перепідготовку педагогічних працівників. Залежно від власних потреб і побажань, педагоги можуть обирати зручний формат підвищення кваліфікації.
Відповідно до ст. 51 Закону України «Про повну загальну середню освіту» обов’язковими напрямами підвищення кваліфікації педагогічних працівників шкіл є:
- робота з учнями з особливими освітніми потребами;
- надання психологічної підтримки учасникам освітнього процесу.
Кількість годин за кожним із цих напрямів має становити не менше 10 % від загального обсягу підвищення кваліфікації за п’ять років.
Для підтвердження підвищення кваліфікації педагог має:
- протягом одного місяця після завершення навчання подати до педагогічної ради закладу освіти клопотання про визнання результатів підвищення кваліфікації та відповідний документ;
- не пізніше 25 грудня проінформувати керівника закладу освіти про стан проходження ним підвищення кваліфікації у поточному році з додаванням копій отриманих документів (відповідна інформація зберігається в особовій справі працівника).
Окремі види діяльності педагогічних працівників (участь у програмах академічної мобільності, наукове стажування, самоосвіта, здобуття наукового ступеня, вищої освіти) можуть бути визнані педагогічною радою як підвищення кваліфікації відповідно до Порядку.